Thursday, March 19, 2015

Tips mengurangkan dan merawat masalah jeragat

Pompuan mana tak menggelabah kalau muka dah start naik jeragat!!!Tengok cermin rasa nak menjerit, stress semua ada..rasa macam dah konsistent sapu krim siang malam bagai tapi jeragat tetap ada!!!Adoi la nak buat camne ni??!!!Masalah jeragat ni memang masalah sejagat haha..very common especially kat negara kita malaysia yang panas terik ni.



Antara faktor utama berlakunya jeragat ialah kulit muka sentiasa terdedah kepada cahaya matahari!!Faktor lain termasuklah:

  • genetik/keturunan
  • perubahan hormon
  • merokok - asap rokok mengandungi pelbagai toksin dan radikal bebas yang merosakkan kulit (walaupun anda tidak merokok tetapi sering terdedah kepada asap rokok)
  • ubat-ubatan tertentu
  • pekerjaan - selalu terdedah kepada matahari tengahari/petang, tukang masak yang terdedah kepada suhu tinggi lebih mudah mendapat jeragat
  • umur
  • jantina - wanita lebih mudah mendapat jeragat berbanding lelaki
Apa itu jeragat??
Jeragat disebabkan oleh sel kulit dari jenis melanosit yang menghasilkan lebihan pigment melanin yang melekat pada sel kulit menyebabkan warnanya menjadi lebih gelap. 

Penghasilan melanin ini menggunakan enzim tirosinase, oleh itu menghalang aktiviti enzim ini boleh mengurangkan masalah jeragat. 

Di sini saya kongsikan tips untuk mengurangkan dan merawat masalah jeragat,
  1. Elakkan berjemur atau terdedah kepada cahaya matahari yang terik pada tengahari dan petang
  2. Gunakan krim pelindung matahari (sekiranya keluar). Pilihlah krim pelindung matahari jenis tanpa minyak dan tidak menyebabkan jerawat dengan faktor kekuatan pelindung matahari 30, SPF30 (sekurang-kurangnya)
  3. Amalkan vitamin/makanan tambahan seperti vitamin C dan vitamin A dalm bentuk asid retinoik. 
  4. Tambahkan pengambilan makanan tambahan anti oksidan dari buah-buahan seperi buah beri, beri biru, beri hitam dan strawberi

ATASI JERAGAT DENGAN SHAKLEE

B-Complex
Penting untuk kestabilan hormon. Dapatkan secara tidak langsung mengurangkan stres yang menyebabkan terjadinya muka berjerawat dan jeragat.



Sustained Release Vitamin c
Penting untuk pembentukan kolagen. Pengambilan vitamin C konsisten membantu anda dapatkan kulit yang tampak lebih cerah, ianya juga melambatkan proses penuaan dan menyekat pembentukkan pigmentasidan ini membantu mengurangkan kejadian jeragat.



Vitamin E Complex
Juga terkenal sebagai vitamin awet muda sebab ianya dapat membantu keseimbangan hormon dandapat mengawal kadar minyak dalam liang kulit. Justeru itu penting untuk mereka yang bermasalah kulit berminyak dan berjeragat.



ESP
Sangat penting dalam penghasilan sel baru dan secara langsung mengurangkan kesan kulit matidan kekerapan kejadian jeragat. Tompokan hitam pada kulit akibat jerawat sukar dihilangkan. Akan tetapi insyaallah dengan mencukupkan kandungan protein dalam badan, dapatlah sel-sel baru dihasilkan sebelum kesan jeragat baru terjadi.


Kepada yang berminat boleh hubungi saya untuk sama-sama mengatasi masalah jeragat dengan Shaklee!!Saya dah, anda bila lagi??!!

017.675.4324

0 comments:

Post a Comment