Friday, August 28, 2015

Vitamin C: expensive pee & poo..

Suatu isu yang diutarakan kepada saya secara tidak langsung berikutan post saya di FB mengenai Vitamin C oleh seorang kenalan lama..

Well..she was right about her statement of expensive pee n poo sebab Vitamin C adalah sejenis vitamin larut air dimana sekiranya diambil secara berlebihan akan dikeluarkan oleh tubuh kita mostly melalui kencing..


Sebab tu saya sering highlight kelebihan Shaklee punyer Vitamin C yang diformulakan supaya dilepaskan secara berperingkat di dalam badan untuk tempoh 5 jam selepas pengambilan..hence the name Sustained Release Vitamin C..

Kiranya team scientist Shaklee sendiri dah sangat aware pasal isu ni and diorang pun buat la supaya Vitamin C diorang lebih istimewa berbanding jenama lain..value for money la katakan..

Mungkin sahabat saya ni terlepas pandang sharing saya pasal ni..hehe..tu la..banyak sangat share sampai orang sekeliling pun terlepas pandang hihi..

Isu kedua yang diutarakan is taking excessive nutrient..wouldn't it harm the body??Salah satu keburukan pengambilan Vitamin C secara berlebihan is diarhea aka cirit birit..

Sebab tu saya pesan fahami keperluan diri..jangan ikut orang..untuk tujuan maintaining health, cukuplah diambil sebijik sehari..

Tetapi apabila kita berasa tidak sehat, demam contohnya..boleh la ditambah dos Vitamin C yang diambil..sebab masa ni badan kita perlukan all the nutrient it can get untuk proses penyembuhan..bila dah sihat back to normal routine..

Kena bijak jugak bila tambahkan dos ni..consult distributor anda..memang tanggungjawab diorang pun nak guide cara pengambilan yang betul..

Hopefully explanation saya ni membantu pemamahaman anda..selamat berShaklee!!
Yani
017.675.4324

0 comments:

Post a Comment