Tuesday, October 28, 2014

Milk booster apa yang terbaik???

Sekarang ni dekat pasaran memang tak dinafikan ada pelbagai jenis makanan tambahan yang dihasilkan khas untuk membantu para ibu memperbanyakkan susu ibu. Alhamdulillah ini menandakan trend penyusuan anak secara eksklusif semakin menjadi ikutan. Susu ibu adalah yang terbaik untuk anak anda.
Pengambilan lobak putih dikatakan dapat menambah susu badan.
Pengalaman saya menyusukan anak kedua saya sehingga umur setahun setengah membuktikan semuanya. Effect yang paling obvious sekali adalah anak yang disusukan dengan susu ibu ni susah nak sakit and bila sakit dia cepat baik (semua ni dengan kuasa dan izin ALLAH).

Persoalan yang saya rasa bermain di fikiran ibu-ibu yang merasakan susu kurang meriah is nak amek milk booster apa untuk tambahkan susu?Jawapan saya is jenama apa pun boleh tetapi bersyarat. Kenapa saya kata jenama apa pun boleh?Sebabnya badan kita ni berbeza-beza. Jenama A mungkin berjaya untuk Puan X tetapi Jenama A mungkin tidak berkesan untuk Puan Y. Sebaliknya Jenama B adalah yang paling sesuai untuk Puan Y.

Walau apa jenama milk booster yang anda sedang ambil/plan nak ambil pastikan anda mematuhi rules SUPPLY & DEMAND. Insyaallah anda boleh success dalam menyusukan bayi anda.

SUPPLY & DEMAND
Definisi paling mudah adalah breast akan menghasilkan susu apabila ada permintaan untuk susu tersebut. Maknanya ameklah milk booster paling mahal sekali pun tetapi sekiranya anda gagal mewujudkan permintaan untuk breast anda menghasilkan susu yang banyak then sia-sia lah usaha anda itu. Rugikan?

PAM SECARA KONSISTEN
Inilah jawapannya. Kenapa kena pam? Bagi direct dekat baby jer tak cukup ker? Kebiasaannya bayi tidak akan menyusu sampai breast betul-betul kosong. Adalah amat penting untuk kita pastikan breast kosong selepas menyusu so that breast kita akan produce more lepas tu. Di sinilah konsep supply and demand dipraktikkan.

Masa dalam pantang la susu paling meriah. Masa dalam pantang la paling bagus start buat stok susu untuk anak bila dah keje nanti. Masa dalam pantang jugakla adalah waktu kita paling ada kesempatan untuk pump every 2 - 3 hours. Kalau dah keje susah sket melainkan dapat bos dan kawan sekerja yang memahami..So no more excuse, nak seribu daya..bukannya susah pun, untuk permata hati kita jugak kan??!!Siang malam pagi petang pam pam dan pam..Awal-awal memang rasa leceh tapi bila nampak hasil insyaallah akan bersemangat untuk teruskan. Yang paling penting is sentiasa bersyukur dengan setiap hasil pam anda, jangan stress, jangan down..rezeki anak sentiasa ada.

POWER PUMPING
Ibu-ibu yang masih rasa susu tidak meriah boleh la try teknik power pumping ni untuk meningkatkan penghasilan susu ibu. Seeloknya buat waku malam sebab time ni la hormon kita paling tinggi untuk produce susu. Bagaimanakah caranya?

Untuk single pump/hand expression
Mulakan pengepam breast sebelah kanan/kiri selama 10 minit then swith to the other breast. Continue for an hour (walaupun tak keluar apa-apa coz everything memerlukan masa)

Untuk double pump
Pam kedua-dua breast serentak selama 10 minit then rehat 10 minit. Ulang kitaran ini sehingga cukup sejam. Masa rehat 10 minit tu boleh minum air kosong.

**Paling elok kalau sambil pam tu ibu-ibu sertakan dengan ZIKIR. Lagi elok kalau bangun malam untuk power pumping tu kita solat sunat terutamanya tahajjud dulu.

Power pumping secara umumnya mengambil masa lebih kurang seminggu untuk membuahkan hasil. It may varies, depending on orang. Apa yang penting is teruskan usaha, doa dan tawakkal kepada ALLAH.

MILK BOOSTER SHAKLEE
Kepada yang masih tertanya-tanya apa pilihan yang ada..nah saya syorkan cuba la milk booster dari shaklee iaitu Alfalfa dan ESP. Alfalfa dianggap sebagai galactagogue iaitu menggalakkan laktasi pada manusia. Alfalfa selamat, hanya bertindak sebagai perangsang dan tidak masuk ke dalam susu ibu. ESP pula membantu memekatkan susu supaya bayi kenyang lebih lama dan tidur lebih nyenyak.




Bestnya milk booster shaklee ni is bukan sahaja meningkatkan penghasilan susu tapi ada macam-macam faedah lain antaranya

  • mencantikkan serta memutihkan kulit ibu dan bayi 
  • mengurangkan masalah sembelit
  • mengurangkan keguguran rambut 
  • mengetatkan 'miss v' wanita 
  • menghilangkan keputihan 
  • menganjalkan payudara 
  • menguatkan sistem imun ibu dan bayi
  • membantu dalam mengurangkan/mengawal berat badan ibu
dan banyak lagi..

Tips tambahan: Minum air sekurang-kurangnya 3L sehari dan amalkan pemakanan sihat

Selamat mencuba!!

Order Shaklee Melalui Saya,
Azliyani
017.675.4324



0 comments:

Post a Comment