Friday, October 31, 2014

Ya Shaklee adalah MLM tapi kenapa ianya lebih baik?

Pengalaman pertama saya dalam bisnes MLM adalah melalui penglibatan suami saya sendiri. Terus terang masa tu dalam kepala saya ialah dua benda iaitu mahal dan rugi sebab saya tak nampak kejayaan yang boleh dicapai dengan produk tu. Biasalah nak join kena beli produk tapi Masyallah mahalnya produk tu sampai ribu-ribu harga dia. Tapi entah kenapa suami still decide nak teruskan jugak so saya pun pasrah jer (walaupun dalam hati serius tak paham). Mungkin sebab tak nak hampakan seorang sahabat so my husband join..baik kan?haha..makan diri!!!

And as expected bisnes MLM tu tak ke mana..mungkin mostly sebab malas tapi bagi saya apabila sesuatu produk yang tidak dapat kita nak justify its use and benefit in daily life plus mahal plak tu then memang susah la nak berjaya.Nak approach orang pun segan, seriously!!!..akhirnya penglibatan suami dalam bisnes tu terhenti di situ. Produk yang harga ribu-ribu tu pun entah ke mana..pengajaran untuk saya, untuk kita semua..jangan mudah terpedaya, know the product, know its prospect then baru libatkan diri..Kalau kita rasa berguna untuk kita, sesuai, bermanfaat hen barulah produk tu memberi manfaat yang sama pada orang lain.

Disebabkan kes tu saya jadi fobia bila dengar bisnes MLM ni. Saya rasa majoriti kita pun mesti fikir MLM adalah satu bentuk bisnes yang mempraktikkan skim piramid yang at the end of the day menganiaya downline. Betul tak?Kalau jadi upline, sentiasa kaya, kalu jadi downline then sampai bila-bila akan menyumbang kepada upline. And with some MLM, sekadar register orang dah dapat imbuhan..dengar macam senang, mudah tapi hakikatnya cara ni tak ke mana..short term but definitely not long term..

Walaupun disebalik pengalaman pahit dan pemahaman am saya mengenai bisnes MLM, saya still join SHAKLEE. Satu jenama perniagaan yang dikenali di selurh dunia yang turut mempraktikkan bisnes MLM. Ada nenek, mak, anak, cucu..just exactly the same..kalau saya kata sama, then kenapa saya still join jugak??!!Lets find out why..

Jujur saya katakan saya join Shaklee atas 2 sebab iaitu saya suka pada produknya dan apabila dikaji sistem MLM Shaklee, alhamdulillah ianya adalah sistem MLM yang sangat adil. Produk Shaklee yang dikenali lebih 60 tahun adalah sangat berkualiti dan telah melalui penyelidikan intensif. Sains Shaklee menjamin produknya Selamat, Berkesan dan Mesra Alam.

Sistem MLM Shaklee yang adil ini memerlukan setiap peringkat upline ataupun downline untuk bekerja keras. Sebab walaupun upline tapi malas buat sales maka memang tak ke mana la jawabnya. Bisnes MLM Shaklee adalah berdasarkan sales. Walaupun anak cucu dah beratus tapi gagal buat sales then memang habuk pun takde. Motivasinya di sini ialah takkan setakat nak tengok jer orang lain berjaya, takkan kita nak nganga melopong jer..kena bangun, kena usaha untuk sama-sama berjaya..Kejayaan ramai orang telah terbukti melalu Shaklee..tepuk dada tanya minda!!!

Berikut saya senaraikan antara perkara anda perlu tahu tentang Shaklee:

  • Supplement Shaklee ditawarkan pada harga yang sangat berpatutan. Sebagai contoh sebotol Vita-Lea Complex yang mengandungi 120 biji dijual pada harga RM88.75 iaitu bersamaan dengan 74 sen sebiji untuk pengambilan selama lebih kurang 4 bulan. Murahkan?? Kalau harga ahli takyah cakap la, definitely lagi murah.



  • Setiap produk Shaklee telah mendapat sijil Halal. InsyaAllah tiada barangan berstatus haram dalam produk Shaklee yang dipasarkan di Malaysia. Pembelian dan penggunaan adalah atas kerelaan pengguna.

  • Komisyen bulanan untuk ahli untuk setiap wakil Shaklee sama ada upline atau pun downline adalah jelas iaitu berdasarkan nilai produk yang berjaya dijual. Definitely tiada komisyen tanpa usaha, tanpa sales tidak kira di mana kedudukan anda dalam sistem MLM Shaklee. Setiap wakil Shaklee ditekankan untuk menitikberatkan hasil jualan dan kualiti berbanding kuantiti downline.
  • Shaklee adalah sebuah bisnes yang menumpukan kepada perniagaan penjualan produk serta perkhidmatan dan semestinya bukan permainan wang (money game)
  • Setiap upline harus berusaha membantu meningkatkan sales downline dengan cara membimbing, mengadakan perjumpaan, memberi taklimat, motivasi dan teknik berkempen secara terancang, tak ubah seperti seorang ketua mengendalikan syarikatnya. Ini adalah penting bagi melayakkan upline tersebut menerima komisyen dari sudut Syariah, dan bukan terjerumus kepada keraguan syubhah. Islam melarang sama sekali keuntungan dalam perniagaan yang diperoleh tanpa usaha. 
  • Sistem Shaklee adalah "siapa kerja lebih, dia dapat lebih". Oleh kerana inilah tidak mustahil downline menjana pendapatan lebih besar dan naik 'pangkat' lebih cepat daripada upline. Menjadi upline tidak menjamin kekayaan atau keuntungan seseorang. 
  • Shaklee menyediakan starter kit yang mengandungi buku manual pemasaran dan etika perniagaan kepada setiap ahli baru. Setiap terma dan syarat yang tertakluk adalah tetap dan sekiranya terdapat tawaran baru, pihak Shaklee akan mengeluarkan risalah, surat pekeliling dan majlis penjelasan akan diadakan. Sistem komisyen Shaklee adalah telus, mudah difahami dan boleh dipantau oleh setiap ahli dengan jelas bagi mengelakkan penipuan. 


Kesimpulannya di sini, Shaklee boleh membantu anda menjana kewangan anda, membantu memperbaiki kesihatan dan kehidupan anda serta keluarga dan orang sekeliling. So renung-renungkan, fikir-fikirkan..

Notakaki: Shaklee bukan skim cepat kaya tapi jual Shaklee (bersungguh-sungguh) memang boleh kaya!!!

Berminat??
Yani
017.675.4324

0 comments:

Post a Comment