Monday, April 13, 2015

Petua tradisional hilangkan bau ketiak..

Antara punca yang dikenalpasti menyebabkan masalah bau badan terutamanya ketiak termasuklah:
  • bahan buangan terkumpul dalam badan akibat daripada proses pencernaan tidak sempurna
  • tabiat suka minum minuman berkafein dan makan makanan berempah
  • masalah ginjal, hati, hypoglycemia (kurang gula dalam darah), jangkitan kuman, kencing manis dan thyroid




Guess what??Selain bergantung pada deodorant, kita boleh amalkan beberapa petua tradisional menggunakan bahan semulajadi untuk membantu menghilangkan bau ketiak huhu..

Berikut saya kongsikan petua menghilangkan bau ketiak:

1. Ramaskan pucuk jambu batu hingga hancur. Kemudian sapukan di ketiak setiap kali sebelum mandi.



2. Rebus 5 helai daun sireh dan 5 kuntum bunga kenanga. Didihkan sehingga airnya tinggal setengah gelads. Tapis dan campurkan gula merah. Amalkan meminumnya 3 kali seminggu.

3. Ambil hampas kelapa, lumurkan pada ketiak. Biarkan selama 10 minit. Kemudian bilas dengan air bersih. Lakukan 3 kali seminggu.



4. Tumbuk daun sireh dengan sedikit tawas hingga lumat. Sapukan pada ketiak. Biarkan beberapa minit sebelum mandi. Bersihkan dengan air sabun dan air biasa. Amalkan 3 kali seminggu.



5. Rebus beberapa helai daun limau kasturi dengan sedikit air. Tapiskan airnya dan amalkan meminumnya setiap hari.



6. Tumbuk 7 hela daun limau nipis hingga hancur. Campurkan dengan sedikit madu dan bulat-bulatkan sebesar biji kacang. Makan 3 kali sehari. Bau ketiak dan bau badan akan hilang.

7. Rendam bunga tanjung, melati, melur, kenanga dan bunga mawar dalam sebaldi air. Campurkan dengan limau purut yang dibelah empat. Biarkan semalaman dan mandi keesokannya. Bagi bakal pengantin, eloklah diamalkan selama 40 hari sebelum hari pernikahan.



Selain petua tradisional di atas, Shaklee juga turut menawarkan supplement bagi mereka yang mengalami masalah bau ketiak dan badan ini. 


Alfalfa Complex kaya dengan klorofil dan berupaya menyahkan toksid punca bau badan apabila diamalkan secara konsisten. Insyaallah bau badan akan mula berkurangan dan hilang dengan pengambilan Alfalfa Complex.

Azliyani
017.675.4324
Shaklee Independent Distributor
FB: Azliyani Ajwad


0 comments:

Post a Comment