Tuesday, April 14, 2015

Tauge tingkat tahap kesuburan..

Sapa kat sini suka makan tauge??haaa..tauge menambah tahap kesuburan tau huhu..saya kalau makan kat luar memang tak amek tauge sebab kebanyakkan kedai suka masak sampai lembik, saya suka tauge yang rasa crunchy-crunchy gitu hehe..kalau masak sendiri saya suka buat masak lemak tauge, kombo dengan ikan goreng, ulam dan sambal belacan..makan laju jer haha..ok sendiri dah terliur hihi..



Saya pernah terbaca yang kalau tauge ni kita boleh amek dalam form mentah lagi bagus!!Tapi kalau tak leh telan tak masak then masaklah, just make sure jangan lembik. Coz kalau tauge ni terlebih masak then habis la segala Vitamin C dan enzim berguna dalam tauge tu..kalau masak sket-sket dianggarkan 20% jer berkurang khasiat dia..

Kat sini saya kongsikan hasil bacaan saya pasal khasiat tauge:

1. Mencegah kanser
Tauge tergolong dalam golongan kacang hijau, alfalfa dan sebagainya di mana di dalamnya terkandung banyak unsur fotokimia yang amat berkhasiat termasuklah kanavanin. Kanavanin ialah sejenis amino asid yang dikatakan berupaya mencegah dari berlakunya leukimia, kanser di usus besar dan pankreas.

2. 'Hadiah' untuk wanita
Tauge mempunyai kandungan estrogen semulajadi yang dipercayai dapat meningkatkan kekuatan dan susunan tulang di samping mencegah masalah tulang rapuh. Dikatakan pengambilan tauge yang kerap dapat mengelakkan terjadinya kanser payudara, gangguan menjelang haid, simptom pra menopaus serta masalah yang biasa terjadi akibat menopaus. 

3. Menambah kesuburan
Tauge dipercayai dapat meningkatkan tahap kesuburan kaum lelaki dan juga wanita. Dikatakan lelaki yang gemar memakan tauge mampu menghasilkan sperma yang lebih kuat dan berkualiti. 

4. Mengurangkan lemak
Penyakit angin ahmar dan serangan jantung lazimnya disebabkan oleh kadar lemak di dalam darah yang terlalu tinggi. Oleh itu, kumpulan pesakit ini digalakkan mengambil banyak tauge dalam hidangan seharian. Saponi yang berada di dalam tauge kemudiannya bertindak menghalau lemak jahat tanpa menjejaskan kandungan lemak baik.

Ok, lepas kita tau khasiat tauge ni jom kita pakat makan tauge banyak-banyak haha..tapi kan kalu hari-hari makan pun jemu gak kan. Apa kata kita kombo ngan supplement Shaklee. Kat bawah ni saya kongsikan supplement yang bersesuaian sama dengan khasiat tauge..

ANTI-KANSER/ANTI-PENUAAN/ANTI-OKSIDAN



KHAS UNTUK WANITA/KESUBURAN




MENCEGAH OSTEOPOROSIS/MENGURANGKAN SIMPTOM PMS



KESUBURAN LELAKI




MENGURANGKAN LEMAK JAHAT




Azliyani
017.675.4324
Shaklee Independent Distributor
FB: Azliyani Ajwad
COD Klang & Shah Alam
Postage Malaysian wide

0 comments:

Post a Comment